Egész életen át tartó tanulás - Mit jelent?

Az egész életen át tartó tanulás (más kifejezéssel az élethosszig tartó tanulás) gondolata már az 1970-es években megszületett, de igazán központi témává és fontos célkitűzéssé csak az ezredforduló környékén vált. Akkor azonban már annyira hangsúlyos szerepet szántak neki, hogy 1996-ot egyenesen a lifelong learning évének kiáltották ki Európában.

Mit is jelent ez a manapság is sokat hangoztatott kifejezés? Röviden annyit, hogy a tanulás, ismereteink bővítése, saját magunk képzése nem ér véget sem az első szakma, sem az első diploma megszerzésével. Ahhoz, hogy a modern munkaerőpiacokon hasznosítható, versenyképes tudással rendelkezzünk, folyamatosan fejlesztenünk kell képességeinket, bővítenünk kell ismereteinket.

Az egész életen át tartó tanulásnak az is fontos eleme, hogy önmagunk képzése (és így munkaerőpiaci esélyeink javítása) nem csak az iskolapadokban és nem csak különböző bizonyítványok megszerzésével lehetséges. Hasonlóan fontos a kevésbé szervezett és szabályozott keretek között (non-formális formában) megszerzett tudás, illetve a mindennapi élet és a munka során (informális formában) felcsipegetett ismeretek is.

Az egész életen át tartó tanulás célkitűzéseinek elérése a magyar oktatási rendszerben is csak sok változtatás után válik lehetségessé. Sorozatunk későbbi részeiből ezek az új módszerek, lehetőségek, elemek is részletesen megismerhetők lesznek.

 


Kapcsolódó anyagok: